- Закон України «Про освіту» http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1060-12
- Закон України «Про загальну середню освіту» http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/651-14
- Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/2013
- Конвенція про права дитини http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/995_021
- Державні стандарти базової і повної середньої освіти: Державний стандарт базової і повної середньої освіти (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2004, №24 http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/derj-standart.pdf та Державний стандарт базової і повної середньої освіти (постанова КМУ від 23.11.2011р. №1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти»http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/post-derzh-stan-(1).pdf
- Зміни до програм затверджені наказом МОН за № 585 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня» http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4057
- Навчальні програми для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти):
Біологія (6-9 класи). Програма затверджена наказом Міністерства №664 від 06.06 2012 р. зі змінами, затвердженими наказом Міністерства № 585 від 29.05.2015 № 585 http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html
Навчальні програми для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти 2004 року) Біологія (7-9 класи). http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/biology-7-9.pdf
Навчальні програми для 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивчення біології (за Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти 2004 року) Біологія (8-9 класи) http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/biology.pdf
Навчальні програми для 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивчення біології (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти) Біологія (8-9 класи)
http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/biologiya(1).pdf
Навчальні програми для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів:
Біологія. 7-11 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005, Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень. – Тернопіль: Мандрівець, 2011
Біологія (10-11класи, рівень стандарту) http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/bio-st.pdf;
Біологія (10-11класи, академічний рівень) http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/bio-ak.pdf
Біологія (10-11класи, профільний рівень) http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/bio-pr.pdf
Збірник навчальних програм курсів за вибором та факультативів з біології для допрофільної підготовки та профільного навчання. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009, 2014.
- Оновлені критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, затверджених наказом МОН від 13.04.2011 №329 http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0566-11; учнів 6-8 класів – відповідно до наказу МОНУ від 21.08.2013 №1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/normativno-pravova-baza/
- Про організацію навчальної практики та екскурсій (лист МОНУ від 06.02.2008 №1/9-61).
- Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів (затверджено наказом МОНУ від 14.12.2012 № 1423) http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0044-13
- Положення про учнівські навчально-дослідні земельні ділянки (затверджено наказом МОНУ 30.01.2015 № 68) http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/3987
- Положення про всеукраїнський конкурс «Учитель року», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 1995 р. №http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/638-95-%D0%BF
Залишаються актуальними методичні рекомендації Міністерства щодо організації навчально-виховного процесу і вивчення базових дисциплін попередніх років. Тексти методичних рекомендацій розміщені на сайті МОН (http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations) та в Інформаційних збірниках Міністерства освіти і науки відповідних років.
Із результатами конкурсного відбору підручників для учнів 8-х класів загальноосвітніх навчальних закладів можна ознайомитися за посиланням: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/51469/ та http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/51468/
Завантажити підручники можна за посиланням:
http://ua.lokando.com/portal/statpage.php?id=common&page=textbook_browsing.
Особливістю вивчення біології в 2016/2017 навчальному році одночасність вивчення курсу «Біологія людини» учнями 8-х і учнями 9-х класів, але за різними навчальними програмами.
На сайті http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html розташовано перелік навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, якими педагоги можуть користуватись у 2016/2017 н.р.
Навчальні програми з біології:
- 6-8-і класи навчатимуться за новою програмою (затверджена наказом Міністерства №664 від 06.06 2012 р. зі змінами, затвердженими наказом Міністерства № 585 від 29.05.2015 № 585) – Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Біологія. 6-9 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 64 с.
- 9 класи – за Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія. 7-11 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 97 с.;
- 8 класи з поглибленим вивченням біології – за Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів із поглибленим вивченням біології, 8–9 клас ( за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти);
- 9 класи з поглибленим вивченням біології – за Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням біології // Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного циклу. – К.: Вікторія, 2009. – 102 с.;
- 10-11 класи – за Програмою для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень. – Тернопіль: Мандрівець, 2011 – 128 с.;
- 10-11 класи з поглибленим вивченням біології – за Програмою для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень. – Тернопіль: Мандрівець, 2011 – 128 с.
Програми факультативів та курсів за вибором з біології та екології
Міністерством освіти і науки рекомендовані для використання у загальноосвітніх навчальних закладах такі програми факультативів та курсів за вибором з біології та екології:
- 7 – 11 класи – Збірник навчальних програм курсів за вибором та факультативів з біології для допрофільної підготовки та профільного навчання. – Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2009, 2014. – 246 с.;
- 5 – 9 класи - Збірник навчальних програм екологічного напрямку (І частина) для організації допрофільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів.
Відповідно до нових вимог учителі можуть самостійно приймати рішення про послідовність викладення матеріалу у межах однієї теми.
Тематична оцінка виставляється у класному журналі у стовпчику з написом «Тематична» без зазначення дати на підставі результатів опанування учнями матеріалу теми, з урахуванням поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (лабораторних, практичних, самостійних, контрольних, творчих) та навчальної активності школярів. Проведення окремого уроку для тематичної атестації з метою здійснення відповідного оцінювання не передбачається (наказ МОН України від 03.06.2008 №496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів). Однак, проведення однієї контрольної роботи впродовж семестру є обов’язковим. Відпрацювання пропущених учнем лабораторних, практичних, контрольних робіт проводити недоцільно. Оцінка за ведення зошитів з біології не виставляється.
Звертаємо увагу вчителів біології на те, що в організації навчально-виховного процесу у 2016/2017 н.р. можна використовувати тільки ті навчальні програми, підручники та навчально-методичні посібники (робочі зошити, зошити для практичних та лабораторних робіт, контролю знань учнів), які мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», якщо від дати надання грифу даному посібникові минуло не більше п'яти років, враховуючи при цьому зміни у програмах.
Із метою реалізації методик навчання вчителі можуть використовувати будь яку додаткову навчально-методичну літературу.
Основи здоров’я
Звертаємо увагу, що викладання предмету «основи здоров’я» за рекомендаціями МОН України мають право вчителі біології, валеології, фізкультури та психологи. Є недопустимим розподіл годин в загальноосвітньому навчальному закладі основ здоров’я між декількома вчителями (довантаження вчителів різного фаху).
23–30 серпня 2016 року Національна академія педагогічних наук України проводить щорічну серпневу веб-конференцію «Учені НАПН України – українським учителям».
Під час конференції передбачаються виступи фахівців наукових установ НАПН з актуальних питань організації навчально-виховного процесу в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах у 2016–2017 н.р., їх обговорення, а також відповіді на запитання педагогів в онлайн режимі.
26 серпня 2016 р.
|
11.30–12.45
|
Методичні рекомендації щодо вивчення біології в 2016–2017 навчальному році
|
Відділ біологічної, хімічної та фізичної освіти Інституту педагогіки НАПН України
|
30 серпня 2016 р.
|
12.45–13.45
|
Впровадження тренінгової програми для педагогічних працівників
|
Лабораторія фізичного розвитку та здорового способу життя Інституту проблем виховання НАПН України
|
Акцентуємо увагу на необхідності продовження патріотичного виховання, яке передбачає формування в учнів знань та уявлень про досягнення нашої держави в галузі науки. Необхідно підкреслювати роль видатних вчених, їхню приналежність до України, звертати увагу на внесок української науки в розвиток світової біологічної науки.
|