Friday, 29.03.2024, 15:37
Вітаю Вас Guest | RSS


Меню сайту
Статистика

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0
Булінг опитування
Форма входу


















Національна дитяча гаряча лінія


Національна гаряча лінія





Відділ освіти та ММК

Головна » Відділ освіти та ММК » Методоб'єднання вчителів » географії, економіки та фінансової грамотності

Методичні рекомендації щодо вивчення географії у 2016-2017 навчальному році

Відповідно до типових навчальних планів, що перераховані в листі Міністерства освіти і науки України від 09.06.2016 № 1/9-296 «Про структуру 2016-2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів», на вивчення географії відведено таку кількість годин:

Клас

Кількість годин

за програмою

Кількість годин

на тиждень

6 кл.

70

2

7 кл.

70

2

8 кл.

70

2

8 кл. (поглиблене вивчення)

105

3

9 кл.

52

1,5

9 кл. (поглиблене вивчення)

104

3

10 кл. (рівень стандарту, академічний рівень)

52

1,5

10 кл. (профільний рівень)

175

5

11 кл. (профільний рівень)

175

5

Навчально-методичне забезпечення з географії, рекомендоване МОН України до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті МОН України (www.mon.gov.ua). Щодо додаткової методичної літератури, то вчитель вільний у її виборі й може застосовувати таку, що найкраще реалізовує його методику навчання.

Навчання географії буде здійснюватися за такими програмами:

Клас

Програма/збірник

Видавництво

6-8 кл.

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6-9 класи

«Географія та економіка в рідній школі» (№ 7-8, 2015)

9 кл.

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка. 6-11класи

Київ: «Перун», 2005 (2006) р.

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка.

Київ: «Навчальна книга», 2005 р.

8 кл.

(поглиблене вивчення)

Географія (поглиблене вивчення). Навчальна програма для учнів 8-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів.

-

9 кл.

(поглиблене вивчення)

Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного циклу. Географія України.

Київ: «Вікторія», 2008 р.

10 кл.

(рівень стандарту, академічний рівень)

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. 10 клас. Рівень стандарту, академічний рівень.

-

10-11 кл.

(профільний рівень)

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи Географія. Економіка. Рівень стандарту. Академічний рівень. Профільний рівень.

Київ, 2010 р.

 

Усі ці програми розміщені на офіційному веб-сайті МОН України (www.mon.gov.ua). Запланований розподіл годин за розділами і темами у програмах курсів географії є орієнтовним. Резервну частину навчального часу вчитель може використовувати на свій розсуд із метою більш глибокого вивчення або повторення певного навчального матеріалу з урахуванням здібностей та навчальних можливостей учнів.

Програми курсів за вибором та факультативів  повинні бути схвалені МОН України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах.

Звертаємо Вашу увагу, що у зв’язку із запропонованим Міністерством освіти і науки України курсом на розвантаження навчальних програм (наказ МОН України від 08.02.2016 № 92 «Про організацію доопрацювання навчальних програм для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів»), відбулися окремі зміни в програмі з географії 10-го класу (рівень стандарту та академічний рівень). Оновлена програма затверджена наказом  МОН України від 14.07.2016 № 826. Зміни в програмі покликані усунути застарілі тенденції розвитку населення та господарства світу, що відображені в програмі, а також доповнити їх новими характерними рисами сучасного світового господарства, розкриттям глобальних та регіональних явищ і процесів.

Зважаючи на те, що навчально-методичний комплекс (підручники, практикуми, зошити для контролю тощо) для вивчення географії у 10-му класі залишається незмінним, учителям географії необхідно проаналізувати запропоновані зміни. Зупинимося на окремих із них.

У зміненій програмі перенесено такі теми:

- «Глобальні проблеми людства» (тема 5, розділ І.) в заключну тему «Узагальнення»;

- «Всесвітні економічні відносини» в тему «Світове господарство» (тема 4, розділ І).

У зміненій програмі вилучено певні питання/поняття, наприклад:

- «Видатні економ-географи світу» (тема «Вступ»);

- «СНД» (тема 1 «Політична картина світу», розділ І)

- «Поняття «НТР» та її основні риси. Світове господарство в період НТР, вплив на галузеву та територіальну структуру виробництва» (тема 4 «Світове господарство», розділ І);

- «Склад території. Особливості ЕГП. Сторінки освоєння регіону та формування території США і Канади» (тема 3 «Країни Північної Америки», розділ ІІ).

У зміненій програмі зміст доповнений такими питаннями/поняттями:

- «Політична географія», «залежна територія», «ОБСЄ» (тема 1 «Політична картина світу», розділ І);

- «Галузева і територіальна структура господарства» (тема 4 «Світове господарство», розділ І);

- «Країни ЄС: особливості, проблеми, роль інтеграційних процесів», «Держави-сусіди України: Білорусь, Молдова, Польща, Росія, Румунія, Словаччина, Угорщина» (тема 1 «Країни Європи», розділ ІІ);

- «Сув’язь важливих морських і сухопутних комунікацій у регіоні» (тема 2 «Країни Азії», розділ ІІ).

У зміненій програмі уточнено теми практичних робіт:

- практична робота № 1 «Порівняльна оцінка трудових ресурсів і зайнятості населення в основних сферах господарства країн світу»;

- практична робота № 2 «Порівняльна оцінка ресурсозабезпеченості двох окремих країн світу» (за вибором);

- практична робота № 3 «Порівняльна характеристика промисловості ФРН і Франції, Великої Британії та Італії (за вибором);

- практична робота № 4 «Порівняльна характеристика господарства США та Канади».

Тема «Світове господарство» (тема 4, розділ І) доповнено дослідженнями (одне на вибір): «Від науково­технічної до інформаційно­технологічної революції», «Транснаціональні корпорації (ТНК) та транснаціональні банки». Внесено зміни до державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів.

Особливостями навчальної програми з географії для 8 класу є:

  1. Програма має таку структуру змісту навчального матеріалу:

Розділ, теми

Кількість годин

Вступ

2

Розділ І. Географічна карта та робота з нею

6

Тема 1. Географічна карта.

3

Тема 2. Топографічні карти.

3

Розділ ІІ. Географічний простір України

5

Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу.

2

Тема 2. Формування території України.

1

Тема 3. Україна на карті годинних поясів.

2

Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України

34

Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси.

7

Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси.

5

Тема 3. Води суходолу і водні ресурси.

5

Тема 4. Ґрунти та ґрунтові  ресурси.

2

Тема 5. Рослинність.

1

Тема 6. Тваринний світ України.

1

Тема 7. Ландшафти України.

10

Тема 8. Природокористування. 

3

Розділ ІV. Населення України та світу

12

Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України.

3

Тема 2. Розселення.

4

Тема 3. Етнічний склад населення.

2

Тема 4. Релігійний склад населення.

1

Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні.

2

Розділ V. Природа та населення свого адміністративного регіону

5

Тема 1. Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку.

1

Тема 2. Природа регіону.

2

Тема 3. Населення регіону.

2

Резерв часу

6

Усього

  1. один
  1. Важливим принципом побудови змісту курсу є інтеграція, що реалізується у поєднанні фізико- та суспільно-географічних складників.
  2. Програмою передбачено виконання 12 практичних робіт.
  3. Програмою передбачено ряд досліджень. Дослідження «Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості» у розділі V «Природа та населення свого адміністративного регіону» проводиться у формі екскурсії.
  4. У зміст навчального матеріалу введено ряд питань, понять, які не висвітлювалися в попередніх програмах. Наприклад, у темі «Ґрунти та ґрунтові ресурси» додано «…структура ґрунту, ґрунтові горизонти», у розділі ІV «Населення України та світу» – «хибна урбанізація», «світові міста» тощо.
  5. У зміст навчального матеріалу більшості тем включено питання про дослідників. Наприклад, до теми «Клімат і кліматичні ресурси» введено питання «Б. Срезневський  – організатор метеослужби в Україні», до теми «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси» – «Дослідження П. Тутковського» тощо.
  6. Програма укладена з урахуванням краєзнавчого принципу навчання. Наприклад, у змісті теми «Тваринний світ України» є питання «Тваринний світ своєї місцевості», у змісті теми «Природокористування» – «Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості» тощо. Розділ V «Природа та населення свого адміністративного регіону» передбачає комплексне вивчення своєї області.

Згідно з рішенням колегії Міністерства освіти і науки України від 26.05.2016 (протокол № 6/1-19) та наказом МОН України від 27.005.2016 № 586 «Про затвердження переліку підручників для учнів 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів, що можуть друкуватися за кошти державного бюджету» можуть друкуватися за кошти державного бюджету такі підручники:

  1. «Географія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Масляк П. О., Капіруліна С. Л.);
  2. «Географія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Пестушко В. Ю., Уварова Г. Ш., Довгань А. І.);
  3. «Географія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р.);
  4. «Географія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Довгань Г. Д., Стадник О. Г.);
  5. «Географія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Булава Л. М.);
  6. «Географія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Гільберг Т. Г., Паламарчук Л. Б., Совенко В. В.);
  7. «Географія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Бойко В. М., Дітчук І. Л., Заставецька Л. Б.);
  8.  «Географія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Топузов О. М., Надтока О. Ф., Покась Л. А.).

Ще раз хочемо звернути увагу вчителів на виконання практичних робіт, кількість яких для кожного курсу відображена у програмах:

Клас

Кількість практичних робіт

6 кл.

8

7 кл.

12

8 кл.

12

8 кл. (поглиблений рівень)

23

9 кл.

10

9 кл. (поглиблений рівень)

20

10 кл.

(рівень стандарту, академічний рівень)

4

10 кл. (профільний рівень)

56

11 кл. (профільний рівень)

57

 У 6-8 класах 4 практичні роботи є обов’язковими для оцінювання. У 9 класі в кожному семестрі обов’язково оцінюється дві практичні роботи. У 10 класі (рівень стандарту, академічний рівень) за навчальною програмою всього 4 практичні роботи, які обов’язково оцінюються.  На профільному рівні у кожному семестрі обов'язково оцінюється 8-10 практичних робіт. Практичні роботи, які будуть обов’язково оцінені, визначає вчитель. Решту практичних робіт учитель оцінює за власним вибором (або в всіх учнів класу, або вибірково в окремих учнів).

Кількість  зошитів регламентується листом МОН України від 27.12.2000 № 1/9-529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах». Для виконання усіх видів письмових робіт учням потрібно мати один робочий зошит. Практичні роботи оформляються в робочих зошитах або в зошитах для практичних робіт із друкованою основою, які схвалені МОН України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах.

У 6 класі для виконання практичної роботи № 5  «Складання графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналіз» потрібні дані метеорологічних спостережень. Рекомендуємо такі шляхи отримання метеорологічних даних:

  1. ведення учнями спостережень за погодою впродовж місяця й оформлення  ними календаря погоди (у робочому зошиті чи на окремому аркуші);
  2. ведення учнями спостережень за погодою впродовж місяця, результати яких фіксуються в настінному календарі погоди в кабінеті;
  3. використання метеорологічних даних з Інтернету, але долучати до пошуку потрібної інформації учнів.

Вести учням календар погоди упродовж навчального року необов’язково (достатньо одного місяця).

Крім практичних робіт, програмами рекомендовано проведення досліджень. Цей вид роботи проводиться під керівництвом учителя та за вибором і бажанням учня й оцінюється як творча робота. Вчитель визначає мету досліджень і пропонує учням форми його виконання. Запропоновані дослідження можуть виконуватися як під час уроку, так і в позаурочний час (домашнє завдання), а також у позашкільній роботі (екскурсії, гурткова робота). Будь-яке дослідження може стати й головною проблемою уроку чи його фрагменту з відповідної теми. Важливим моментом повинна стати публічність результатів проведених досліджень, їх обговорення на уроках.

 Оцінювання навчальних досягнень учнів учителю здійснювати відповідно до вимог, що розроблені згідно  наказу МОНмолодьспорту України від 13.04.2011 № 329 «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» та затверджені наказами МОН України:

6-8 класи

Наказ МОН України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»

9-11 класи

Наказ МОН України від 30.08.2011 № 996 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти»

Суттєву допомогу для підвищення фахового рівня та у підготовці до навчальних занять із географії вчителям географії також надають фахові періодичні видання та Інтернет-ресурси. Рекомендуємо довідник «Українські ресурси мережі Інтернет для географів» (автори: Іван Савчук, кандидат географічних наук, старший науковий співробітник відділу суспільно-географічних досліджень Інституту географії НАН України, Олена Савчук, доцент кафедри геодезії та картографії Національного університету біоресурсів і природокористування України), який містить сучасні відомості про офіційні достовірні джерела географічної інформації в мережі Інтернет та надруковано у вкладці до періодичного видання «Краєзнавство. Географія. Туризм» (І частина –  № 11 (784), червень 2013; ІІ частина – № 13 (786), липень 2013; ІІІ частина – № 15 (788), серпень 2013). Для підготовки до уроків географії  учителю в нагоді стане інформація «Демографічна ситуація та економічний стан України за 2015 р.», що надрукована у фаховому виданні «Географія» ТОВ «Видавнича група «Основа» (№ 9-10, травень 2016, с. 15-34).

Також рекомендуємо сайт «IN-WEST» учителя географії спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного циклу ім. Л.І. Бугаєвської Горішньоплавнівської міської ради Марини Володимирівни Богданової-Портяної  (http://in-west1.webnode.com.ua/ ), яка у 2014 році отримала перемогу в другому (обласному) турі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2014» у номінації «Географія» та стала учасницею фінального етапу третього (заключного) туру конкурсу.

Учитель географії здійснює також позаурочне та позакласне навчання школярів. У 2016-2017 навчальному році проводяться:

  • Всеукраїнський турнір юних географів, питання якого надруковані в періодичному виданні «Географія та економіка в рідній школі» (№ 5, 2016 р.);
  • Інтернет-олімпіада з географії, умови участі та завдання якої розміщені на сайті Одеського обласного інституту удосконалення вчителів (www.osvitaodessa.org) (наказ МОН України від 07.06.2016 № 626 «Про проведення Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіад з математики, фізики, хімії, біології, географії, економіки, інформатики, інформаційних технологій у 2016-2017 навчальному році», лист ПОІППО ім. М.В. Остроградського від 29.06.2016 № 842 «Про участь у Всеукраїнських учнівських Інтернет-олімпіадах з математики, фізики, хімії, біології, географії, економіки у 2016-2017 навчальному році»);
  • Всеукраїнська учнівська олімпіада з географії (рекомендуємо ознайомитися з наказом МОН України від 03.06.2016 № 604 «Про результати проведення ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів у 2015-2016 навчальному році»).

Учителям географії використовувати у своїй роботі наказ МОН України від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах». Рекомендуємо ознайомитися із статтями:

  1. Паламарчук Л. Б. Роль учителя у здійсненні патріотичного виховання учнів / Л. Б. Паламарчук // Географія та економіка в рідній школі. – 2015. – № 3. – С. 32–37.
  2. Паламарчук Л. Б., Романенко С. Я. Виховання патріотизму на уроках географії / Л. Б. Паламарчук, С. Я. Романенко // Географія та економіка в рідній школі. – 2015. – № 6. – С. 34–39.

 

Категорія: географії, економіки та фінансової грамотності | Додав: shkola9 (31.08.2016)
Переглядів: 889 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Block title
Block content

влажность:

давление:

ветер:



























Відділ освіти Миргородської міської ради © 2024
Create a free website with uCoz