Комплект завдань формуватиметься на основі пропозицій методичної комісії та журі ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології. Частина завдань буде вибиратися з банку завдань IV етапу біологічних олімпіад попередніх років, з якими можна ознайомитися на Українському біологічному сайті (www. biology.org.ua).
На виконання тестових завдань відводиться 120 хвилин. Після закінченні відведеного часу учасники олімпіади здають бланки з відповідями на тестові завдання і отримують експериментальні задачі. На їх виконання відводиться 2 академічні години (по 45 хвилин на кожну задачу). Перевірку робіт учасників олімпіади здійснює журі ІІІ етапу олімпіади.
Загальна характеристика змісту і структури комплекту завдань
Комплекти завдань для кожного класу включають:
- тестові завдання трьох рівнів складності (А, Б, В);
- експериментальні задачі;
- бланки для відповідей на тестові завдання (один – на тестові завдання групи А і Б; другий – на тестові завдання групи В);
- відповіді на завдання;
- пояснення системи оцінювання окремих завдань і роботи в цілому.
Зміст завдань ґрунтується на знаннях матеріалу, визначеного навчальною програмою з біології, що вже вивчений на час проведення олімпіади. Зміст завдань охоплює вивчений матеріал з різних розділів біології, включаючи теми, що вивчались у попередніх класах.
Завдання ІІІ етапу олімпіади базуються на знаннях і навичках, набутих учнями в різних видах навчальної діяльності та на попередніх етапах олімпіади, і передбачають
фактичні, понятійні та теоретичні знання:
- знання основних біологічних термінів, понять, законів, теорій;
- знання методів біологічних досліджень, ознак живих організмів, рівнів організації живої матерії;
- знання хімічного складу живих систем, функціонального значення хімічних елементів і речовин;
- знання особливостей будови і життєдіяльності клітин, основних груп організмів;
- знання особливостей процесів обміну речовин автотрофних і гетеротрофних організмів;
- знання основних форм розмноження та особливостей індивідуального розвитку організмів;
- знання закономірностей спадковості і мінливості організмів;
- знання суті біологічних явищ, їх закономірностей;
уміння:
- розпізнавати і порівнювати особливості будови і життєдіяльності різних типів клітин, основних груп організмів, типи і фази поділу клітин;
- установлювати взаємозв’язок: між будовою і функціями органел клітини, тканин, органів; особливостями будови і способом життя організмів; середовищем існування й пристосованістю організмів;
- класифікувати і систематизувати;
- аналізувати, робити припущення та висновки;
- застосовувати знання: для обґрунтування заходів охорони видів рослин, тварин, та їх угруповань; для профілактики захворювань, надання першої допомоги; для розв’язання вправ з молекулярної біології і задач з генетики.
Тестові завдання
Комплекти завдань містять тестові завдання трьох рівнів складності (А, Б, В). Тестові завдання групи А передбачають вибір однієї правильної відповіді із чотирьох запропонованих.
Тестові завдання групи Б передбачають вибір усіх можливих правильних відповідей із п’яти запропонованих (кількість правильних відповідей може бути від однієї до п’яти).
Тестові завдання групи В містять завдання, одне або декілька, до поставленої умови. Це можуть бути завдання: з вибором однієї або кількох правильних відповідей; на встановлення відповідності; на встановлення правильної послідовності; на визначення правильності наведених пояснень, припущень, тверджень тощо.
Експериментальні задачі
Комплект завдань для кожного класу включає дві експериментальні задачі з різних розділів біології, тематика яких визначається межами шкільної програми з біології відповідного класу, включаючи теми, що вивчались у попередніх класах.
Експериментальна задача містить опис певного невеликого експерименту, з малюнками, графіками, розрахунками, схемами, таблицями тощо.
Рекомендована література
- Біологічні олімпіади школярів: Навчально-методичний посібник/ Л.С. Ващенко, О.В. Данилова, М.Ю. Макарчук, В.О. Мотузний – К.: Ґенеза, 2002. –288с.
- Підготовка учнів до біологічних олімпіад/ О.В. Данилова, К.М. Задорожний, Д.А. Бабанов. С.А. Данилов – Х.: Вид. група «Основа», 2004. –112с. – (Серія «Бібліотека журналу “Біологія”»; Вип..1(13)).
- Олімпіади з біології для школярів / О.В. Данилова, К.М. Задорожний, Д.А. Бабанов. С.А. Данилов – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 256с.
4. Сучасна біологія. Тести теоретичної частини І, ІІ, ІV-VII міжнародних біологічних олімпіад (укр./англ. мовами)/ С.В.Страшко,
Л.А. Животовська, М.В. Гринева – К.: Вища школа, 2006. |