Friday, 19.04.2024, 23:12
Вітаю Вас Guest | RSS


Меню сайту
Статистика

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0
Булінг опитування
Форма входу


















Національна дитяча гаряча лінія


Національна гаряча лінія





Відділ освіти та ММК

Головна » Відділ освіти та ММК » поради психолога

Ознайомте батьків. Увага! Підліток!
Любіть дитину не за те, що вона розумна чи красива, а за те, що вона ваша рідна;

Головне новоутворення підліткового періоду – відкриття свого «Я»;

У цей час нормально, що деякі діти стають імпульсивними, в них часто змінюється настрій, виникають конфлікти з ровесниками, батьками,вчителями;

У дітей настає криза, пов’язана з бажанням бути самостійними, звільнитися від батьківської опіки; з’являється страх перед невідомим дорослим життям;

Зростає дух незалежності, який впливає на стосунки в сім’ї і школі;

Бажання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується з формуванням самоконтролю й початком свідомого самовиховання;

Підліток дуже вразливий;

Дитина легко піддається як позитивним,так і негативним впливам;

В цей період у дітей підвищений рівень тривожності ;

Внутрішній світ підлітків ще нестабільний, тому батькам не слід залишати їх без нагляду;

З’являються нові авторитети;

Основний вид діяльності – спілкування, тому розширюється коло друзів;

Підвищується інтерес до свого тіла, зовнішності;

Недоліки і суперечності в поведінці близьких і старших сприймаються дуже хворобливо;

У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників, а не диктаторів;

Пам’ятайте: найголовнішим засобом виховання є переконання, а на переконання можна впливати тільки переконанням і особистим прикладом;

Щоб знайти спільну мову з підлітками, постійно підвищуйте коефіцієнт людяності;

Не забувайте, що сліпа покора, що не ґрунтується на особистому переконанні, позбавлена сили.



ЗВІТ
за результатами моніторингового дослідження
«Вивчення стану адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі»


Програма дослідження
Актуальність теми: Вступ дитини до п'ятого класу, перехід від молодшої до середньої школи - відповідальний і достатньо важкий період у житті кожного школяра. Це обумовлено зміною навчальної та соціальної ситуації, що висуває перед учнем якісно нові завдання порівняно з початковою школою. Тому забезпечення успішної адаптації дитини до системи навчання у середній освітній ланці сприяє перспективності подальшого її особистісного розвитку.

Серед чинників, що впливають на успішність переходу до основної школи, велике значення має зміна форм організації та умов навчання, а саме:
проведення уроків різними вчителями, які відрізняються індивідуальними особливостями поведінки і діяльності, рівнем вимог, оцінювання (найчастіше неузгодженими);
невміння (чи небажання) вчителів-предметників враховувати вікові та індивідуальні особливості дітей;
кабінетна система навчання, що, з одного боку, висуває підвищені вимоги до дисципліни і організованості дитини, а з другого - зменшує час на відпочинок, а значить посилює втомлюваність і знижує працездатність п'ятикласників;
збільшення навчального навантаження (поява нових навчальних дисциплін, зменшення ролі наочності, перехід до нового, теоретичного, рівня викладання матеріалу, збільшення як кількості, так і інтенсивності та інформативності уроків);
можлива зміна класу чи школи у зв'язку зі спеціалізацією навчального закладу, що означає зміну усталених стосунків з однокласниками та вчителями;
зміна режиму дня.

Необхідність швидко пристосуватися до нових вимог, виправдати очікування вчителів та батьків щодо навчальної успішності при різкій зміні умов навчання - вже є стресогенним фактором і викликає ризик виникнення дезадаптації. До того ж перехід у середню освітню ланку співпадає у часі з початком вікової кризи - переходом до підліткового віку з його фізіологічними та психологічними особливостями. Вікові психологічні особливості 10-річних школярів визначаються домінуванням емоційної сфери у функціонуванні психіки і особистісними новоутвореннями. Під час навчання у початковій школі у дітей відбувається розвиток пізнавальних потреб, мотивації учіння, навичок учіння, формування навчальної діяльності. У особистісній сфері розвиваються індивідуальні особливості і здібності, навички самоконтролю, самоорганізації та саморегуляції, розвиток адекватної самооцінки. Наприкінці початкової школи у дітей повинні бути сформовані такі центральні вікові новоутворення, як довільність, рефлексія, внутрішній план дій, розвиток пізнавального ставлення до дійсності.
Разом з тим передумовою успішної адаптації є не тільки процеси пристосування, а й досягнення, спрямовані на те, щоб ефективно функціонувати на певному етапі, розвиток здатності до подальшого конструктивного психологічного, соціального і особистісного розвитку. Тобто у психологічному статусі випускника початкової школи мають бути закладені основні риси статусу п'ятикласника, такі новоутворення, як довільність, усвідомленість та інтелектуалізація всіх психічних процесів, їх внутрішнє опосередкування; почуття дорослості; рефлексія; розвиток самосвідомості (Я-концепції, самооцінки), орієнтація на однолітків.

Таким чином, під готовністю переходу від початкової до середньої школи розуміють сформованість основних компонентів навчальної діяльності, успішне засвоєння програмного матеріалу, сформованість новоутворень молодшого шкільного віку, наявність особистісних утворень молодшого підлітка у дитини-четвертокласника, якісно новий тип взаємовідносин з дорослими та однолітками.

Ознаками успішної адаптації психологи вважають:
• задоволеність дитини процесом навчання;
• легкість і успішність засвоєння програмного матеріалу;
• достатня самостійність дитини при виконанні навчальних завдань, звернення за допомогою до дорослого лише після спроб виконати завдання самостійно;
• задоволеність дитини міжособистісними відносинами з дорослими і однокласниками.

Отже, успішність переходу від молодшої до середньої освітньої ланки забезпечується врахуванням наступності та спадкоємності між ними, цілеспрямованим формуванням у дітей психологічних механізмів, що дозволять адекватно прийняти нову ситуацію діяльності та спілкування. Це сприятиме підвищенню загального потенціалу психічного розвитку дитини, її повноцінному особистісному становленню, забезпечить подальшу успішність навчання і життєдіяльності загалом.

Актуальність дослідження зумовила його тему: «Вивчення стану адаптації учнів 5-х класів до навчання в основній школі».

Провідною ідеєю цього дослідження є актуальність психолого-педагогічної підтримки і супроводу дитини на етапі переходу від початкової до середньої освітньої ланки, створення умов для успішної адаптації і запобігання дезадаптації п'ятикласників.

Мета дослідження
Метою дослідження є вивчення психолого-педагогічних умов, що забезпечують адаптацію учнів 5-х класів загальноосвітніх навчальних закладів м. Миргород.

Об'єкт дослідження: Об'єктом дослідження є оцінка процесу адаптації учнів 5-х класів загальноосвітніх навчальних закладів м. Миргород педагогами та шкільними психологами.
Предмет дослідження: Предметом дослідження є умови й чинники успішної адаптації учнів до навчання у середній школі.
Завдання дослідження
Для проведення даного дослідження визначено такі завдання:
• Виявити проблеми, що виникають у процесі переходу п'ятикласників від початкової до основної школи.
• З'ясувати характер взаємодії щодо здійснення наступності вчителів початкової й основної школи за трьома напрямами.
• Розробити рекомендації педагогам за результатами дослідження.
Практичне значення проведеного дослідження
У результаті проведеного дослідження:
• виявлені особливості взаємодії у системах «вчитель-предметник - класний керівник - шкільний психолог» та «вчитель - учні» у процесі адаптації школярів 5-х класів до навчання у середній школі;
• розроблені методичні рекомендації для вчителів стосовно подальшого забезпечення успішної адаптації учнів 5-х класів до навчання у середній школі.
Опитування вчителів української мови та літератури та математики мало на меті отримання інформації про:
• реалізацію педагогами інформаційного, методичного та практичного аспектів наступності між початковою й основною школами;
• труднощі адаптаційного періоду;
• оцінку учителями ставлення учнів до вивчення предметів;
• проблемні моменти у вивченні учнями навчальних предметів;
• заходи, що поліпшують процес адаптації п'ятикласників.

Загальна характеристика результатів анкетування

В ході моніторингу було проведено анкетування учителів української мови та математики, вивчена шкільна документація (книги наказів з основних видів діяльності, протоколи засідань педагогічних рад), проведені бесіди з директорами навчальних закладів, їхніми заступниками, практичними психологами та соціальними педагогами, опрацьовані результати вивчення рівня адаптації п’ятикласників до навчання в основній школі.
Результати обстеження представлені в таблиці 1.

Таблиця 1.

Навчальний заклад
Високий рівень адаптації (%)
Середній рівень адаптації (%)
Низький рівень адаптації (%)
ЗОШ №1 ім. Панаса Мирного 79,6% 20,4 0%
СШ №5 33,3% 44,4% 22,3%
ЗОШ №9 76% 24% 0%
Гімназія ім.. Т.Г.Шевченка 36% 32% 32,0%
НВК (днз-знз) «Гелікон»



Рівень ефективності виконання Програми психолого-педагогічного супроводу процесу адаптації учнів 5-го класу до навчання в основній школі по навчальних закладах міста представлений у таблиці 2.

Таблиця 2.

Навчальний заклад
Рівень ефективності
Рівень ефективності (%)
ЗОШ №1 ім. Панаса Мирного достатній 69,8
СШ №5 середній 46,0
ЗОШ №9 достатній 74,0
НВК (днз-знз) «Гелікон» достатній83,0

Перевіркою встановлено, що питання адаптації п’ятикласників до навчання у середній ланці на контролі адміністрацій навчальних закладів: видаються накази, розпорядження, питання слухається на засіданнях педагогічних рад закладів.
Оцінка наявності труднощів з адаптацією та психологічного стану учнів-п'ятикласників
Методом анкетування вивчено оцінку труднощів з адаптацією та психологічного стану учнів-п'ятикласників учителями математики та української мови.
Результати анкетування представлені в таблицях. Розподіл відповідей вчителів на запитання «Чи є серед Ваших учнів такі, що…»

Таблиця 3.

Чи є серед Ваших учнів такі, що…
Вчителі української мови та літератури%
Вчителі математики, %
Постійно переймаються результатами своїх навчальних досягнень 65,9 71,4
Долають навчальне навантаження з надмірною напругою 25,0 28,6
Бояться відповідати на уроці 9,1 0
Не обрали жодного 00

Аналізуючи дані таблиці, можна констатувати, що вчителі підкреслюють певний відсоток дітей з труднощами адаптації. Психологічні проблеми у дітей на уроках відзначили вчителі української мови: переживання страху (9,1%), подолання навчального навантаження з надмірною напругою (25,0 і 28,6%).
Таким чином, при переході до середньої школи, на думку педагогів, до третини п'ятикласників переживають емоційні проблеми у сфері самореалізації і самопрезентації.
Задоволеність дитини процесом навчання, легкість засвоєння програмового матеріалу, самостійність при виконанні навчальних завдань, як вказувалося вище, є, поряд з іншими, ознаками успішної адаптації дитини до середньої освітньої ланки. Тому з'ясування питання оцінки педагогами ставлення учнів до навчання, його модальності, динаміки було одним із завдань дослідження.
Розподіл вчителів за відповіддю на запитання: «Чи задоволені Ви тим, як ставляться п'ятикласники до уроків?»

Таблиця 4.

Чи задоволені Ви тим, як ставляться п'ятикласники до предмету
Вчителі української мови та літератури%
Вчителі математики, %
Повністю задоволені 0 14,3
Частково задоволені 87,5 85,7
Не задоволені 12,5 0

Зацікавленість предметом у п'ятикласників залежить як від професійності та досвідченості вчителя, так і від рівня знань, умінь, навичок, що сформувались під час навчання у початковій школі. Дані, чим саме не задоволені вчителі у ставленні до предмету, представлені у таблиці 5.

Таблиця 5.





Методист Р.О.Білецька

Категорія: поради психолога | Додав: gorono (20.03.2012)
Переглядів: 1465 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Block title
Block content

влажность:

давление:

ветер:



























Відділ освіти Миргородської міської ради © 2024
Create a free website with uCoz