Усі прийоми запам’ятовування
матеріалу можна розділити на два основних напрямки: мнемотехніка (
методи, в основі яких лежить вербально- логічне мислення ) та ейдетика (
методи, що базуються на конкретно – образному
мисленні .)
Наведемо приклади різноманітних прийомів, що полегшують запам’ятовування
математичного матеріалу.
Формула sinх¦cosх= tgх

Синее небо, косматые облака,
Танго танцуют берега и река.
(
Син – синус, кос – косинус, танг – тангенс. )
cosх¦sinх=
ctgх

Косматый пес, с синевою нос.
Кота схватил вчера за хвост.
Sin2х + cos2х = 1
Косинус квадрат
Очень рад.
К нему едет брат –
Синус квадрат.
Когда встретятся они,
Окружность удивится:
Выйдет целая семья,
То есть единица.
Уява
допоможе уникнути деяких помилок, яких
часто припускаються учні. Наприклад, розкриваючи дужки і користуючись
розподільним законом множення, уявляємо множник за дужками хорошим офіціантом,
який обслуговує всіх без винятку клієнтів в обмеженому дужками залі.
Під час розв’язування
лінійних рівнянь діти забувають змінювати знаки тих доданків, що
переносяться за знак рівності, або
міняють знаки всім доданкам у лівій та правій частинах рівняння. Тут можна
використати образи. Знак рівності – це вхідні двері. Знаки чисел – це одяг.
Виходячи на вулицю, необхідно обов’язково змінити халат на парадний одяг, у
якому можна ходити вулицею і, навпаки, прийшовши додому, знімаємо робочий одяг
і одягаємо домашній.
Той, хто
залишився вдома, одяг не змінював. Звичайно, не потрібно нав’язувати учням
свого образу. Кожен може придумати зовсім іншу історію.
Ще один прийом з арсеналу
ейдетики – метод Цицерона ( метод
локуса). Ніхто з філософів не
говорив із конспектом у руках. Локус
означає місце. Готуючись до публічного виступу, Цицерон використовував для
запам’ятовування власний дім, розміщуючи тези на стінах будинку. Звичайно, не
буквально, а у своїй уяві. Цей метод можна використовувати для запам’ятовування
плану доведення теорем. Наприклад, перший пункт доведення пишемо фарбою на
стіні ( подумки, звичайно ). Потім повертаємося до вікна і ножицями вирізаємо
на шторі другий пункт доведення. Третій шкрябаємо цвяхом на склі, чуємо
неприємний звук. І так далі. Потім досить пригадати свою кімнату, місце
написання, а що було написано – пригадається немов само собою.
Не слід відкидати з арсеналу
запам’ятовування запропонований Шаталовим В.Ф. метод опорних сигналів, образних
гачків. Коли певна інформація кодується
знаками.
Закономірність допоможе запам’ятати
і значення числа e до 15 знаків після
коми:
Число e,як
відомо, таїну свою має.
І двічі Льва Толстого воно викликає.
А коли надумав похвастатись знаннями,
Трикутник прямокутний тобі підкаже шлях:
Коли він рівнобічний , кути його відомі.
Ти допиши їх звично до того ж Льва Толстого.
(e = 2,718281828459045…, 1828- рік народження
Льва Толстого, 45°-90°-45°- величини кутів прямокутного рівнобедреного
трикутника ).
Не останню роль відіграє і рима у запам’ятовуванні деяких математичних
фактів та запису числових виразів зі змінною. Відомо, щоб правильно прочитати
вираз, потрібно правильно розставити порядок дії у ньому й починати читати з
останньої дії. Тут допоможе таке правило – орієнтир:
Щоб нам вираз прочитати, треба дії
перерахувати.
Ти останню дію називай, лише потім вираз
цей читай.
Площа круга та об’єм кулі:
-
А я
знаю площу круга, научу свого я друга:
Площа ця – πR2 ( пі ер в квадраті ).
-
Объем у шара вычисляю, и формула слетает с губ.
Объем у шара ?
Отвечаю: 43πR3
.
Дотепні аналогії теж
допоможуть швидше запам’ятати
матеріал. Наприклад, вивчаючи правило
знаків під час множення, доцільно розповісти таку коротеньку історію.
Математичні знаки «+» і «-» прийшли до нас із країн Сходу. Арабські вчені, виводячи правила дії з
додатними і від’ємними числами, користувалися такими цікавими аналогіями: «
Друг мого друга – мій друг » ( плюс помножити на плюс - дістанемо плюс ), « Ворог мого ворога – мій
друг » ( при множенні мінуса на мінус дістанемо плюс ), « Друг мого ворога - мій ворог », « Ворог мого друга - мій ворог » ( коли множимо плюс намінус і
навпаки, дістаємо мінус ).
Багато мнемонічних правил існує для
запам’ятовування знаків числа π.
Нужно только постаратся и заповнить
все как есть:
3, 14, 15, 92,6.
|