Інклюзивне навчання – рівний доступ до якісної освіти.
Знедолена природою дитина не повинна знати,
що в неї слабкий розум, слабкі сили.
Виховання такої дитини має бути
в сто разів ніжнішим,
чуйнішим, дбайливішим.
В.О.Сухомлинський
Модернізація освіти в Україні, що спрямована на демократизацію та гуманізацію, зумовлює необхідність упровадження інноваційних технологій, зокрема, для навчання дітей з особливими потребами. Інклюзія є однією з основних тенденцій розвитку зазначеного типу освіти в Україні.
19.02.2019 року під час семінару завідувачів та вихователів – методистів ЗДО за темою «Інклюзивне навчання – рівний доступ до освіти», який відбувся в НВК (ДНЗ-ЗНЗ) «Гелікон» (директор Полтавська Д.А.), обговорювали питання законодавчого забезпечення, рівня відповідальності, права суб'єктів виховного процесу для організації інклюзивного навчання, сутності та завдань роботи ІРЦ.
З 2017 року в НВК(ДНЗ-ЗНЗ) «Гелікон» функціонує інклюзивна група, яку відвідують троє дітей з порушеннями слуху. Про те, як ці малята оволодівають основами спілкування, засвоюють нові форми поведінки, взаємодіють з однолітками, вчаться виявляти активність, ініціативу, досягати згоди у розв’язанні проблем, приймати самостійні рішення, розповіла вихователь – методист закладу Парфенчик Н.І.
Полтавська Д.А., директор НВК «Гелікон», ознайомила присутніх із нормативними документами щодо організації інклюзивних груп у ЗДО. Дар’я Анатоліївна наголосила, що інклюзивне навчання вимагає пристосування до можливостей дитини з особливими потребами: програмно – методичного забезпечення, організації індивідуального підходу до неї, надання корекційно – розвиткових та педагогічних послуг тощо.
- «Діти з особливими потребами стають частиною нашого життя, вони інтегруються в дошкільні заклади та школи, оточення, спільноти. До них ставляться, як до рівних, що заслуговують на повагу і сприйняття їх такими, як вони є. Це те право, яким усі ми користуємось як члени суспільства», - наголосила методист відділу освіти Гречка Л.М.
За останні роки Україна зробила потужний крок у розвитку інклюзивної освіти для забезпечення можливості навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами. Адже саме такі діти потребують підтримки, допомоги та можливості отримувати освіту, перебувати в дитячому колективі однолітків.
Для підвищення якості інклюзивного навчання у 2018 році в місті створений Інклюзивно - ресурсний центр. Із специфікою організації діяльності, його завданнями ознайомила присутніх директор закладу Кириленко Я.В. ІРЦ є установою, що утворюється з метою забезпечення права дітей з ООП віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної) освіти.
З метою підвищення професійної компетентності учасників семінару щодо гармонійного розвитку та виховання дітей з особливими потребами, формування ціннісного ставлення до них, був проведений інтерактивний тренінг « Цінність та унікальність кожної людини». Після виконаних ігрових вправ визначили, що кожна людина унікальна й цінна вже тому, що вона живе, що немає у світі точнісінько такої ж, як вона.
Під час обговорення та підведення підсумків семінару присутні дійшли висновку, що універсального рецепта, як працювати з дітьми з особливими потребами, не існує. Кожен день ставить нові, часто неочікувані завдання перед нами, педагогами, саме тому маємо бути терплячими та винахідливими. Перше і найголовніше завдання вихователів, які працюють з таким дітьми,– це спочатку соціалізувати, а потім навчити своїх вихованців.
Гречка Л.М.,
методист відділу освіти
Миргородської міської ради
|