Майстер - клас
«Метод інтелектуальних карт в закладі дошкільної освіти»
«Не забезпечуйте дітей готовими формулами, формули
- порожні; збагатіть їх образами та картинками, на
яких видно єднальні зв’язки. Не обтяжуйте дітей
мертвим тягарем фактів, навчіть їх прийомів і
способів, які допоможуть їм осягти це».
В. Давидов.
В дошкільному віці у кожної дитини починає складатися своя власна картина оточуючого світу та самої себе. Успішність її становлення залежить від того, наскільки органічною буде здійснювана дорослим допомога дитині у «примірюванні» світу, який постійно розширюється до її невеликого життєвого досвіду, які переживання і почуття викликає в дитини входження у новий світ. Актуальним під час організації освітнього процесу в дошкільному закладі є потреба пошуку таких науково-педагогічних засад, які були б середовищем особистісного розвитку дитини та забезпечували б формування у дітей цілісної картини світу. Ефективним способом формування системності знань на основі інтеграції змісту дошкільної освіти є застосування методу інтелектуальних карт (mind-maps) або карт розумових дій (визначення Т.Бьюзена). Як створити інтелектуальну карту, як працювати з нею у ЗДО, де можна використовувати її - про все це розповіла Парфенчик Н.І., вихователь – методист НВК (ДНЗ-ЗНЗ) «Гелікон», під час майстер - класу «Метод інтелектуальних карт в закладі дошкільної освіти», що відбувся 25 лютого 2020 року у відділі освіти Миргородської міської ради. Наталія Іванівна відмітила, що використання інтелект - карт є унікальним і простим методом запам’ятовування інформації, що сприяє розвитку зв’язного мовлення та творчих здібностей дітей. Також він допомагає формувати у дошкільнят цілісну картину світу через вміння встановлювати взаємозв’язки між об’єктами та явищами довкілля, сприяє розумінню взаємозалежностей у навколишньому - існування зв’язку всього з усім. Інтелектуальні карти в закладах дошкільної освіти можна використовувати як інструмент планування інтегрованих занять, тематичних днів, тижнів; у роботі з літературними творами, а також у методичній роботі, управлінні та самоосвіті.
Під час практичної частини вихователі апробували методику роботи з інтелектуальною картою «Різні сімейки», а вихователі - методисти працювали над створенням ІК «План дій на березень місяць».
Учасники заходу відмітили, що інтелект - карти можуть стати невід’ємною складовою освітнього процесу, адже вони сприяють інтелектуальному пошуку і розвитку, виробленню нових систем поглядів, забезпечують реалізацію засад інтегрованої освіти, відображаючи системність і цілісність знань, у середньому на 10-15% покращують запам’ятовування і обробку інформації людиною, унаочнюють матеріал, що пропонується до вивчення та засвоєння, є своєрідною технікою мислення та засобом творчого розвитку особистості.
Як зазначає Тоні Бьюзен, інтелект - карти «підвищать компетентність педагога, внесуть у його життя більше радості, впорядкованості та задоволення». Універсальність методу інтелектуальних карт в тому, що складання карт доступне для кожного педагога, робота з нею не має суворої регламентації.
Л.М. Гречка, методист відділу освіти
Миргородської міської ради
|