Початкова школа знаходиться на передових засадах реформування національної освіти. Відповідно до нового Державного стандарту початкової загальної освіти, навчально-пізнавальний процес базується на компетентнісно орієнтованих завданнях із використанням сучасних освітніх технологій: розвиток критичного мислення та креативності, проблемний підхід, проектні технології. Сьогодні в освіті актуальним є питання формування компетентності дитини – не тільки володіння нею певним багажем знань, а вміння їх критично осмислювати, продуктивно використовувати і самотужки поповнювати та збагачувати.
Чи комфортно сьогодні у школі першокласникам? Чи цікавим є навчання для маленьких школяриків? Ці питання хвилюють кожного, хто пов’язаний зі школою. Над ними щоденно працюють вчителі - ті , кому довірено відповідальну місію – виховання шестирічної дитини.
13 грудня 2012 року на базі ЗОШ №1 імені Панаса Мирного відбувся науково-методичний семінар «Особливості організації вивчення програмового матеріалу з природознавства у першому класі відповідно до вимог Державного стандарту початкової загальної освіти», в якому взяли участь учителі початкових класів навчальних закладів міста.
Основна мета навчального предмета «Природознавство» - формування природознавчої компетентності учнів шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу і людину, основ екологічних знань, опанування способів навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності, розвиток ціннісних орієнтацій у ставленні до природи.
Як досягти цієї мети, щоб маленьким першокласникам було цікаво навчатись, показала на уроці природознавства учитель початкових класів ЗОШ №1 імені Панаса Мирного Дерій Ірина Миколаївна. Впродовж уроку, здійснюючи проблемно-діяльнісний підхід, впроваджуючи інтерактивні форми та методи навчання, доцільно використовуючи мультимедійні технології, володіючи високим професіоналізмом, вчителька зуміла залучити учнів до активної навчально-пізнавальної діяльності, яка приносить радість пізнання і задоволення від успіху. Природа – величезної ваги виховний фактор, що накладає свій відбиток на весь характер педагогічного процесу. Природа як світ, в якому дитина народжується, пізнає навколишню дійсність і саму себе, полегшує навчально-виховну роботу і водночас ускладнює її, бо робить її багатшою, багатограннішою. Саме це і спонукає Ірину Миколаївну до постійного творчого пошуку ефективних шляхів цікавої організації навчально-виховного процесу. «Я в природі - природа в мені» - таку назву має її педагогічне портфоліо. Свою безмежну любов до природи вчителька дбайливо прищеплює своїм першокласникам. До природоохоронної роботи залучає батьків учнів, це вони допомогли виготовити годівнички для птахів і розвісити їх на шкільному подвір’ї, а маленькі школярики турбуються, щоб у них було насіннячко для пернатих. Сама ж вчителька любить спостерігати за всім, що відбувається в природі, вона автор цікавих пізнавальних відеосюжетів, які із захопленням переглядають її вихованці, вчаться спостерігати і аналізувати природні закономірності. Адже екологічне виховання має великий вплив на дитину, бо засіває в маленькій душі добро, людяність, любов до природи, потребу примножувати красу рідного краю і оберігати її. Діти у початкових класах за словами В.О.Сухомлинського, більше відчувають ніж розуміють. Ірина Миколаївна окреслює свої напрямки педагогічної діяльності так: «Школа радості – для дітей, школа творчості – для вчителя, школа порозуміння – для батьків».
Отже програма з природознавства, абсолютно нова, дещо складна, новий і підручник (автор Т.Г. Гільберг), який цього року апробується , та творчий підхід вчителя здатен перетворити навчально-виховний процес на цікаве навчально-пізнавальне дійство, яке сприяє ефективному засвоєнню програмового матеріалу шестилітніми першокласниками – такий висновок зробили колеги, вчителі початкових класів навчальних закладів міста.
Опісля, практичний психолог ЗОШ №1 імені Панаса Мирного В.М.Сидоренко провела психолого-педагогічний тренінг «Динаміка працездатності шестирічної дитини», та надала кваліфіковані поради з питань психофізіологічних особливостей дитини 6-річного віку.
Заключним етапом семінару стала робота круглого столу по обговоренню проблеми семінару. Вчителі висловили вдячність за змістовні науково-методичні матеріали, щодо реалізації нової програми Державного стандарту початкової загальної освіти.
Методист ММК відділу освіти Миргородської
міської ради Н.О.Косенко |