Н. А. Дем’яненко МОТИВАЦІЙНИЙ АСПЕКТ НАВЧАННЯ ХІМІЇ - УМОВА УСПІШНОЇ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ
«Я не можу навчити всіх усьому,
але я можу вплинути на мислення моїх учнів»
Сократ
Найкращий вчитель той, хто пробуджує в учнів бажання вчитися. До цієї незаперечної істини приходили прогресивні педагоги всіх часів. Саме тому учителю хімії потрібно чітко усвідомити, як розпочати урок та захопити учнів. Учні повинні зрозуміти мету року з усіма проміжними ланками і прагнути досягти її. Активність особистості та її спрямованість на досягнення запланованого результату – це психологічне явище, мотиваційний процес. Вдала мотивація – успішний урок, позитивний результат.
Метою етапу мотивації є фокусування уваги учнів на проблемі й можливість викликати інтерес до обговорюваної теми. Мотивація є своєрідною психологічною паузою, яка дозволяє дітям насамперед усвідомити, що вони зараз почнуть вивчати інший предмет. Учень має бути налаштований на ефективний процес пізнання, мати в ньому особистісну власну зацікавленість, усвідомлювати, що і навіщо він зараз буде робити. Без виникнення цих внутрішніх підвалин – мотивів учіння і мотивації навчальної діяльності не може бути ефект пізнання. З цією метою можуть бути використані прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, подив, інтерес до змісту знань та предмету.
Дати учням радість праці, радість успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості власної гідності – про це розповідається в цьому методичному посібнику.
На уроках головне зацікавити, щоб пізнати, навчити. Викладання хімії починається з пробудження інтересу до предмету. Лише сила пізнати невідоме, дає величезний стимул усьому людству відкривати тайни самої матінки природи. Інтерес – це потужний стимул активності людини. Під його впливом психічні процеси відбуваються інтенсивно, а діяльність стає привабливою і продуктивною.
У цьому посібнику наведено загадки, прислів’я, повідомлення, цікаві факти, вислови вчених, уривки з художніх творів, які дають змогу актуалізації пізнавальної діяльності учнів на уроках збудити в їхніх серцях цікавість до предмету хімії.
Успіх – головне джерело мотивації учня до навчання. Одного разу досягнутий успіх забезпечить заохочення і бажання його повторити. Така самосвідомість і породжує мотивацію. Успіх приходить до того, хто в нього вірить.