Сучасна загальна мистецька освіта націлена на естетичну соціалізацію школярів (інкультурацію) та на їхню художньо-творчу самореалізацію (культуротворчість).
Мета загальної мистецької освіти – особистісний художньо-естетичний розвиток школярів. У процесі сприймання творів вітчизняного і зарубіжного мистецтва, практичної художньої діяльності необхідно виховувати в учнів особистісно-ціннісне ставлення до мистецтва, розвивати загальні та спеціальні здібності, художньо-образне мислення, творчий потенціал, забезпечити реалізацію компетентностей – потреби й здатності до художньо-творчої самореалізації, духовно-естетичного самовдосконалення.
Загальна мета конкретизується в основних завданнях:
- збагачення емоційно-естетичного досвіду учнів під час сприймання та інтерпретації творів мистецтва і практичної художньої діяльності, формування культури почуттів, ціннісно-смислових компетентностей;
- формування у школярів системи художніх знань, уявлень, інформаційних і навчально-пізнавальних компетентностей, умінь сприймати, інтерпретувати та оцінювати твори мистецтва різних видів, жанрів і стилів, висловлювати особисте ставлення до них, аргументувати свої думки, судження, оцінки, використовуючи відповідні поняття і терміни;
- опанування учнями художньо-практичних умінь та навичок, розвиток загальних і художніх здібностей, асоціативно-образного мислення, формування творчо-діяльнісних компетентностей, здатності керувати набутими знаннями та вміннями у самостійній діяльності, у процесі самоосвіти;
- розуміння учнями зв`язків мистецтва з природою, соціальним і культурним середовищем життєдіяльності людини, розвиток життєвих потреб особистості, усвідомлення власної причетності до художніх традицій свого народу з одночасним розумінням особливостей інших національностей, формування полікультурних компетентностей (Л. Масол).
Освітнім проєктом «На урок» (https://naurok.com.ua/post/organizaciyadistanciyno-roboti-pid-chas-karantinu) створено безкоштовний сервіс онлайнтестів для повноцінної дистанційної перевірки знань, які здобули учні під час самостійної роботи. Створити тест ви можете за посиланням: https://naurok.com.ua/test/create.
Усі тести, створені вами, ви можете знайти за цим посиланням: https://naurok.com.ua/test/moe.
Відеоінструкції для створення тестів та роботи з ними: https://www.youtube.com/watch?v=MtQHZTwuoHg&list=PL84BeAGplb_TnM0cObkJi_Du5yGnuBmlV.
Результати тестувань: https://naurok.com.ua/test/homework/list. Бібліотека тестів: https://naurok.com.ua/test. Освітній портал «Педагогічна преса» (https://pedpresa.ua/201392-yakorganizuvaty-dystantsijne-navchannya-pid-chas-karantynu.html) пропонує такі інструменти для спільної роботи:
Опитування та залучення групи до роботи –https://www.mentimeter.com/https://get.plickers.com/https://www.quizalize.com/ https://nearpod.com/https://kahoot.com/ (провести контрольні роботи, зрізи знань, тести й оцінювання в ігровій формі);
https://onlinetestpad.com/ua – конструктор тестів, опитувань, кросвордів, ігор та комплексних завдань та сотні готових матеріалів;
https://learningapps.org/ – готові навчальні вправи та інструменти для створення тестів, завдань;
організувати клас в працюючу спільноту з елементами гейміфікації – https://www.classdojo.com/uk-ua;
https://www.edmodo.com/ – освітній сайт, який являє собою усічену соціальну мережу за типом Facebook, яка дозволяє спілкуватися вчителям та учням, об’єднавшись навколо процесу навчання у школі,
https://grockit.com/ об’єднує учнів під час навчання, що проходить курсами на цьому великому соціальному сайті. Цей портал пропонує відеоуроки 1-11 клас. Уроки музичного та обрадотворчого мистецтва 1-5 клас: https://pedpresa.ua/vu https://pedpresa.ua/vu.
У рубриці «Дистанційне навчання» сайту для вчителів мистецьких дисциплін Полтавщини «Vivat, ART!» розміщено матеріали для самоосвітньої діяльності та організації навчального процесу під час карантину, зокрема: поради від Освіторії «Карантин: нові безкоштовні освітні можливості, які відкриті для всіх», Онлайн-курс «Карантин: онлайн-сервіси для вчителів» від «Освіта.ua», перелік Google-сервісів у навчальній діяльності викладачів, матеріали до уроків музичного, образотворчого мистецтва та мистецтва
вчителів області та України, авторів підручників із презентаціями та необхідними інструментами для дистанційного навчання; лінки он-лайн музеїв, мистецьких подорожей та інших корисних ресурсів, зокрема:
http://www.music.com.ua/ – інформація про музичне життя у світі;
http://www.classic.net.ua/calendar/ – події в музичному житті минулого;
http://spilka.org/propoz.php – сайт Національної спілки художників України;
http://www.naoma.edu.ua/ – сайт Національної Академії образотворчого мистецтва і архітектури;
http://www.fri.net.ua/loadnews – вільний молодіжний портал (арт-мистецтво та ін.);
http://www.storinka-m.kiev.ua/ – новини мистецтва, статті про мистецтво, фотогалерея;
http://www.refine.org.ua/pageid – образотворче мистецтво у Середньовічній Європі;
http://artgreensofa.com/press-u.htm – мистецька галерея у Львові;
http://www.mln-gallery.kiev.ua/map/ – віртуальна галерея;
http://triptych-gallery.org/index – Галерея сучасного мистецтва;
http://www.artofukraine.com/catalogue каталог – скульптура (галерея Пінчука та ін.);
http://kobzar.info/memories/museums/nac_museum/ – Національний музей Тараса Шевченка;
http://kobzar.info/kobzar/works/pictures/ – картини Т.Г. Шевченка.
www.canvas.com.ua/ – репродукції картин відомих художників.
Також на сайті «Vivat, ART!» у рубриці «Підемо в гості» вказано адреси сайти вчителів мистецтва, якими вже опрацьовано дистанційне навчання. Для зручності вашої роботи також створено групу «Vivat, ART!» на Фейсбуці.
Наполегливо прошу користуватися перевіреними джерелами, не реагувати на фейки, застосовувати аргументацію критичного мислення, здорового глузду та мистецтва.
Якщо маєте пропозиції щодо покращення нашої спільної діяльності, звертайтеся! (050-857-64-07, khaletska@poippo.pl.ua).
Лілія Халецька, методист відділу гуманітарних та мистецьких дисциплін, ст. викладач
кафедри методики змісту освіти ПОІППО ім. М.В. Остроградського
1. Методичні рекомендації МОН України щодо викладання предметів художньо-естетичного циклу в 2019 – 2020 н. р. (Силко В. П., методист МК).
2. Аналіз роботи методичного об’єднання вчителів предметів художньо-естетичного циклу за 2018 – 2019 н. р. та затвердження плану роботи на новий 2019 – 2020 н. р. (Силко В. П., методист МК).
3. Майстер-клас «Технології зентанг і зендудлінг – ефективний засіб розвитку креативності учнів» (Силко В. П., методист МК).
Жовтень 2019 року
1. Формування громадянської компетентності учнів на уроках освітньої галузі «Мистецтво». Круглий стіл (учителі предметів художньо-естетичного циклу: Дрімайло Н. М., Коморна В. В., Манофа Ю. В, Сахацька Т. І., Василова Н. П.).
2. Квест «Ми роду козацького діти» (Москаленко Я. В., ЗОШ № 1 ім. Панаса Мирного).
Січень 2020 року
1. Розвиток креативного потенціалу учнів на уроках мистецьких дисциплін (Магденко Л. Є., вчитель ЗОШ № 3).
2. Майстер-клас «Крапковий малюнок. Пуанталізм» (Ксьонз О. М., вчитель ЗОШ № 7).
Квітень 2020 року
1. Новини фахових інтернет-ресурсів із питання художньо-естетичного розвитку школярів (Коморна В. В., ЗОШ № 3).
2. Презентація «Феномен Полтавщини. Раїса Кириченко» (Данілевська Л. Є., ЗОШ № 9 ім. І. А. Зубковського).
3. Майстер-клас «Монотипія» (Святаш О. Г., СШ № 5).
4. Про підсумки роботи методичного об’єднання за навчальний рік та планування роботи на наступний (Дрімайло Н. М., голова м/о).
Методичне об’єднання вчителівпредметів художньо - естетичного циклу (керівник Осттапенко Л.І.) у 2018-2019 н.р. працювало над проблемою «Формування творчих здібностей учнів на уроках предметів художньо-естетичного циклу з використанням ІКТ»
Аналіз роботи методичного об’єднання вчителів предметів художньо-естетичного циклу за 2017-2018 н.р. та затвердження плану роботи на новий 2018-2019 навчальний рік. Остапенко Л.І., голова М/О
Методичні рекомендації ПОІППО щодо особливостей викладання предметів художньо-естетичного циклу в 2018-2019 навчальному році. Силко В.П., методист ММК
Методичні рекомендації МОН України щодо викладання предметів художньо - естетичного циклу в 2018-2019 навчальному році. Силко В.П., методист ММК.
ІІ Січень 2019 р.
Творча лабораторія
1. Новітні та традиційні техніки в образотворчому мистецтві. Святаш О.Г. , вчитель СШ №5