Для початківців педагогів універсальні правила ефективного використання часу:
1. Точно визначати свою мету. Визначте для початку "пункт призначення" і завдяки цьому ви досягнете його набагато швидше. Це - вирішальна умова.
2. Зосередитися на головному. Для цього слід вести щоденник або діловий блокнот, які дозволять побачити, наскільки узгоджуються особисті цілі та плани з реальною дійсністю; виробити реальне відчуття часу; оцінити власну управлінську ефективність; визначити власні типові помилки; змінити або вдосконалити малоефективні алгоритми власних дій.
3. Встановити конкретні терміни. Не розслабляйтеся і не балуйте себе міркуваннями про те, що ви не зможете виконати роботу в строк, а термін можна перенести.
4. Бути рішучим. Маючи в своєму розпорядженні певні факти, вирішуйте і дійте, і якщо ви щось зробили, не втрачайте час на безплідні роздуми про мудрість прийнятого рішення.
5. Навчитися говорити "ні". Якщо ви не навчитеся цьому, то виявитеся залученими в ті справи, якими ви ніколи не зайнялися б по своїй волі.
6. Навчитися слухати. Для уникнення серйозних помилок, повторів і переробок, постарайтеся з першого разу отримати вичерпні вказівки і відомості.
7. Не випускати з уваги дрібниці.
8. Приступати до справи відразу. Якщо ви знаєте, що треба робити справу, беріться за нього відразу ж. Ніхто, крім вас, не зможе допомогти вам позбавитися від звички баритися із справами.
9. Використовувати час повністю. У позаробочий час, під час поїздок, очікування когось можна зайнятися такими справами, як планування роботи, обдумування майбутнього заходу, переглядання текучих записів і т.д.
10. Чергувати заняття. Міняючи заняття, ви зможете побороти відчуття втоми і зробити набагато більше.
11. Виховувати повагу до свого часу. Придбайте звичку подумки давати оцінку вашому часу, і ви станете по-новому ставитися до нього. Такий підхід допоможе вам також судити про те, чи варто саме вам займатися тими невеликими справами, які, може бути, віднімають ваш робочий час.
Таким чином, зазначені вище рекомендації допоможуть молодому педагогу не тільки керувати собою, а й розвивати ті здібності та якості, які ефективно впливають на професійну діяльність і створюють успішний професійний імідж педагогічного працівника. До таких здібностей, на думку В. Колпакова, відносяться:
- Здатність до самопізнання - знати власні переваги і недоліки, рівень своїх знань, професійних навичок і особистісних якостей;
- Самовизначення - знати свої реальні потреби у спілкуванні; бачити реально існуючі проблеми і передбачати ті, які можуть перешкодити досягненню цілей;
- Самоорганізованість - бути здатним раціонально використовувати свої сили і час, вміти мобілізувати себе на досягнення мети і знімати напругу, що нагромадилася;
- Амореалізація - вміти проявити себе, де це необхідно; довести собі та іншим, на що здатний, спираючись на свої творчі здібності;
- Самооцінка - уміння адекватно оцінити свої особисті якості та результати діяльності;
- Здатність до самонавіювання - вміння підпорядковувати себе власної волі і розуму, знімати емоційно-нервове напруження;
- Здатність до саморозвитку - удосконалювати свої творчі та професійні якості [2, с. 59-60].
Вивчення формування та розвитку професійного іміджу сучасного педагога, в тому числі молодого вчителя, є важливим завданням дослідження у сфері педагогіки та педагогічної іміджелогії. Наявність вище перерахованих професійно-особистістю якостей і здібностей дозволять молодому педагогу вибудовувати власну професійну траєкторію розвитку та намічати тактичні завдання на шляху кар'єрного зростання.
|