Аналіз роботи методоб’єднання вчителів зарубіжної літератури та російської мови за 2014 – 2015 н. р.
Протягом 2014 – 2015 н. р. вчителі методоб’єднання працювали, керуючись рекомендаціями, розробленими і затвердженими міським методичним об'єднанням, міським відділом освіти, Полтавським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти імені М.В.Остроградського та рекомендаціями Міністерства освіти та науки.
Календарно-тематичне планування уроків російської мови здійснювалося за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (автори – Баландіна Н.Ф. та ін.) та програмою для загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання (автори Озерова Н.Г., Михайлівська Г.О., Давидюк Л.В., Стативка В.І., Бикова К.І.). Учителі користуються підручниками Баландіної Н.Ф. та ін. для 5-7 класів, Пашковської Н.О. та ін. для 8-9 класів з українською мовою навчання. У класах з російською мовою навчання працюють за підручниками Бикової Є.І. та ін.
2014-2015 н. р. – це рік впровадження нових програм у 6-их класах ( «Російська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання» (Укладачі: Курач Л.І., Корсаков В. О., Фідкевич О. Л., Кошкіна Ж.О., Ґудзик І.П.,), «Світова література. 5-9 класи» (Авторський колектив: О.М. Ніколенко, К.В. Таранік-Ткачук, О.В. Ревницева, Т.П. Сегеда, Н.В. Онищенко), які докорінно змінилися у порівнянні з програмами російської мови та зарубіжної літератури, за якими працювали у попередні роки.
Викладання світової літератури в закладах освіти міста здійснювалося за чинними програмами: «Світова література», 2011 (5-9 класи), «Зарубіжна література» К., 2005 (7-9 класи), «Світова література» К., 2010 (10-11 класи).
У 2014 – 2015 навчальному році методичне об'єднання вчителів працювало над проблемою: «Розвиток творчої уяви, самостійного мислення, образного і розлогого мовлення учнів на уроках російської мови та світової літератури», тому й поставило перед собою такі основні завдання:
1. Упроваджувати компетентнісно-орієнтований підхід з використанням інтерактивних технологій, елементів компаративного аналізу, комп’ютерних засобів навчання.
2. Учитись будувати заняття, спрямовані на підтримку і розвиток життєвих компетентностей учнів з метою подальшої адаптації у соціумі, реалізації як творчих особистостей.
3. Використовуючи різні засоби, форми і методи навчання, виховувати в учнів любов до рідної мови, повагу до культури і традицій як свого народу, так і до всіх народів, народностей, рас і національностей.
4. Формувати патріотизм та національну свідомість старшокласників на уроках світової літератури.
5. Корегувати моральні орієнтири і духовні засади учнівської молоді засобами мови та літератури.
6. Розширювати культурно-пізнавальний інтерес дітей, розвивати творчі здібності, культуру спілкування на уроках мови та літератури.
7. Сприяти формуванню пізнавальних умінь і навичок учнів, активізувати їхню увагу, розвивати самостійне мислення.
Було проведено 4 планових засідання методоб’єднання вчителів зарубіжної літератури та російської мови та засідання і майстер-класи творчої групи вчителів, які працювали в 6-их класах за новими програмами, на яких обговорювалися питання викладання російської мови та світової літератури в школах міста та розглядались найефективніші методи та прийоми викладання цих предметів.
Учні шкіл міста взяли активну участь у Міжнародній учнівській грі-конкурсі «Русский медвежонок» (школи № 1, 7).
У 2014 – 2015 н. р. була проведена Всеукраїнська олімпіада з російської мови та літератури. Учні м. Миргорода показали гарні результати і стали учасниками та переможцями ІІ етапу олімпіади. У ІІ етапі такі учні показали найкращі результати: 9 клас: І місце –– Зарайська Влада (учитель - Савастеєнко В.В., гімназія ім. Т.Г.Шевченка), ІІ місце – Помогайбіна Валерія (учитель - Савастеєнко В.В., гімназія ім. Т.Г.Шевченка), ІІІ місце – Бужора Юліана (учитель - Савастеєнко В.В., гімназія ім. Т.Г.Шевченка), Рудич Альона (учитель - Пляшник Л.С., ЗОШ №3), Мацейко Ольга (учитель - Сурмій Н.М., ЗОШ №1 імені Панаса Мирного); 10 клас: І місце – Селюк Ірина (учитель – Оробець С.Ю., МСШ №5), ІІ місце – Максюта Уляна (учитель Савастеєнко В.В., гімназія ім. Т.Г.Шевченка), ІІІ місце - Костенко Катерина (учитель – Оробець С.Ю., МСШ №5); 11 клас: І місце – Володько Юлія (учитель – Оробець С.Ю., МСШ №5), ІІ місце – Басанець Анна (учитель – Барабашкіна Л.В., МСШ №5), ІІІ місце – Ткаченко Руслана (учитель – Барабашкіна Л.В., МСШ №5).
У 2014 р. проходив Всеукраїнський конкурс «Шекспірівський урок 2014», у якому взяла участь учитель вищої категорії, методист МСШ І – ІІІ ст. № 5 Оробець С.Ю. та була нагороджена дипломом ІІІ ступеня.
У 2014 – 2015 н. р. на засіданнях методоб'єднання було представлено досвід роботи вчителів-методистів Савастеєнка В.В. та Шевченко І.В. На засіданнях та майстер-класах динамічної групи вчителів, які викладають у 6 класах за новою програмою, було розглянуто низку нових творів, що з’явилися у навчальній програмі, представлено методи та стилі роботи над вивченням даних тем. Уйміна О.М. (гімназія імені Т.Г.Шевченка) познайомила з результатами апробації підручника зі світової літератури для 5 –го класу, Барабашкіна Л.В. (учитель МСШ І-ІІІ ст. № 5), відзначила особливості підручника зі світової літератури для учнів 6 класу. Були представлені майстер-класи від учителів зарубіжної літератури МСШ І-ІІІ ст. № 5 Оробець С.Ю. та Глушко Л.В., учителя ЗОШ № 7, за новою програмою.
Учителі світової літератури та російської мови навчальних закладів міста взяли участь у Ярмарку педтехнологій «Творчі сходинки освітян міста». Свої роботи представили Савастеєнко В.В. (гімназія імені Т.Г. Шевченка) (методична розробка «Комп’ютер на уроках світової літератури (ігрові вправи та завдання в програму Power Point на прикладах уроків у 6-ому класі)»), Уйміна О.М. (гімназія імені Т.Г. Шевченка) (робота «Використання сучасних освітніх технологій на уроках світової літератури»).
Учителі методоб’єднання працюють творчо, з ентузіазмом, упроваджуючи сучасні технології у свою роботу, експериментують, гідно представляють своє місто як на рівні області, так і України.
Завдання на 2015 – 2016 н. р.
У 2015 – 2016 навчальному році методичне об'єднання вчителів працюватиме над проблемою: «Розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої і читацької культури, комунікативної та літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій на уроках російської мови та зарубіжної літератури». Саме ця проблема вимагає виконання таких основних завдань:
1. Упроваджувати компетентнісно-орієнтований підхід з використанням інтерактивних технологій, елементів компаративного аналізу, комп’ютерних засобів навчання.
2. Учитись будувати заняття, спрямовані на підтримку і розвиток життєвих компетентностей учнів з метою їх подальшої адаптації у соціумі, реалізації як творчих особистостей.
3. Використовуючи різні засоби, форми і методи навчання, виховувати в учнів любов до рідної мови, повагу до культури і традицій як свого народу, так і всіх народів, народностей, рас і національностей.
4. Формувати патріотизм та національну свідомість учнів на уроках зарубіжної літератури.
5. Коригувати моральні орієнтири і духовні засади учнівської молоді засобами мови та літератури.
6. Розширювати культурно-пізнавальний інтерес дітей, розвивати творчі здібності, культуру спілкування на уроках мови та літератури.
7. Сприяти формуванню пізнавальних умінь і навичок учнів, активізовувати їхню увагу, розвивати самостійне мислення.
Успішне розв’язання цих завдань вимагає від учителів вибору стратегії неперервної освіти впродовж усього життя на основі саморозвитку, самовдосконалення, самоосвіти.
Звичайно, для виконання цих завдань потрібно повернутися обличчям до інноваційних, інтерактивних та комп'ютерних технологій, ігрових форм організації навчального процесу, елементів компаративного аналізу на уроках мови та літератури. Вони обов’язково допоможуть учителю адаптувати учня до умов сучасного життя, сформувати здатність самостійно оволодівати знаннями, творчо мислити, застосовувати здобуту інформацію у власному житті, формувати ключові компетентності.
З метою більш широкого впровадження інформаційно-комунікативних технологій потрібно намагатися використовувати як наочність створені власноруч і вже готові електронні презентації та матеріали, розміщені на сторінках мережі Інтернет. Важливим є також поповнення навчально-матеріальної бази кабінетів та методичних стінок.
Особливе місце у роботі методоб’єднання повинна зайняти підготовка кращих учнів до участі у всіх етапах Всеукраїнської олімпіади з російської мови та літератури, у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт у МАН. Потрібно більше уваги звернути на обдарованих дітей та допомогти їм розвивати свої творчі здібності.
Засідання методичного об’єднання вчителів російської мови та зарубіжної літератури
Засідання № 1
1. Підсумки роботи у 2014 – 2015 н. р. та задачі на 2015 – 2016 н. р. (Оробець С.Ю., голова м/о).
2. Затвердження плану роботи на 2015-2016 н. р. (Оробець С.Ю., голова м/о).
3. Обговорення оновлених програм із російської мови й зарубіжної літератури та рекомендацій МОН України, ПОІППО ім. М.В. Остроградського щодо викладання російської мови та зарубіжної літератури у 2015-2016 н. р. (Шевченко І.В., методист ММК).
4. Нові підручники «Зарубіжна література» для 7 класів. Концептуальні засади підручників нового покоління (гімназія імені Т.Г. Шевченка).
Засідання № 2
1. Навчання школярів аналізу художнього твору з урахуванням його інокультурної природи (ЗОШ № 7).
2. Розвиток обдарованості учнів у процесі вивчення російської мови та зарубіжної літератури як важливий чинник особистісно зорієнтованого навчання (ЗОШ № 1 імені Панаса Мирного).
3. Кластер як один із методів формування критичного мислення школярів на уроках зарубіжної літератури (СШ № 5).
4. Патріотичне і морально-етичне виховання учнів у процесі вивчення зарубіжної літератури (гімназія імені Т.Г. Шевченка).
Засідання № 3
1. Портфоліо як індивідуальна траєкторія підвищення кваліфікації педагога. Звіт учителів, що атестуються у 2015-2016 н. р. (Майстер-клас)
2. Результати проведення І та ІІ етапів Всеукраїнської олімпіади з російської мови та літератури, захисту науково-дослідницьких робіт МАН з російської мови та зарубіжної літератури.
3. Емоційно - ціннісна лінія літературної освіти. (Круглий стіл)
Засідання № 4
1. Перші кроки у велику науку – МАН. Результати участі у конкурсі – захисті науково-дослідницьких робіт у МАН (Оробець С.Ю., голова м/о).
2. Опрацювання нормативних документів МОН України про проведення державної підсумкової атестації із світової літератури у 9-х та 11-х класах. ЗНО із світової літератури та російської мови (Шевченко І.В., методист ММК).
3. Критичне мислення як засіб формування в учнів гуманістичного світогляду на уроках мови та літератури (ЗОШ № 3). |