… Дорогі батьки ! Як ви, мабуть, помічали, найбільш стійкими предметами є ті, що стоять на чотирьох ніжках, і чим менше ніжок, тим легше упасти, не встояти… Такий же принцип можна застосувати для успішної підготовки Вашої дитини до ЗНО. Для конструктивної підготовки потрібні основні чотири компоненти. І чим більший перекіс в одну із сторін, тим шлях до успішної підготовки «крихкіший…».
Які ж це компоненти? Докладніше.
«Балансна модель», як її ще називають «Кристал Пезешкіана», була розроблена німецьким вченим Носсратом Пезешкіаном. На основі глобальних досліджень, за які в 2009 році він був номінований на Нобелівську премію в галузі медицини і фізіології, вчений прийшов до висновку: у взаємовідносинах і особистісному розвитку людини важливими є чотири сфери як чотири канали пізнання світу. А тому до щастя, успіху, ефективного результату особистість ведуть в однаковій мірі усі 4 шляхи:
Шлях відчуттів (Тіло)
Шлях традицій (Контакти)
Шлях інтуїції (Смисли)
Шлях розуму (Діяльність)
Тіло
(фізичне здоров’я і фізична активність, відчуття і самопочуття, зовнішність, сон, спорт, харчування, гігієна, відпочинок)
ВІДЧУТТЯ
|
Діяльність
(заняття, навчання, наука, досягнення, бізнес, кар’єра)
РОЗУМ
|
ІНТУІЦІЯ
Смисли
(чіткі плани на майбутнє, мрії,
мета, віра, переконання, цінності, принципи, духовність)
|
ЕМОЦІЇ
Контакти
(близькі емоційні контакти, взаємини, сім’я, друзі, родичі, спілкування, захоплення, традиції)
|
Для ефективної роботи, успішного вирішення справи ( будь-яка розумна мотивація і організація включає в себе також ці чотири сфери) необхідно рівномірно розподіляти свою життєву енергію між чотирма сферами. Тому і принцип підготовки дітей до ЗНО потребує від батьків врахування усіх чотирьох вимірів (сфер). Він означає, що «ефективні батьки» можуть і повинні регулярно і послідовно розвивати ці сфери в собі та використовувати їх у «екологічній підготовці» дітей до ЗНО.
На наш погляд, допомагати дитині «в балансі» витрачати свою життєву енергію, зокрема в умовах підготовки до нелегкої процедури ЗНО – це значить:
Тіло
Сприяти часу, який може приділити дитина сфері тіла:
- сон
- вітамінізована їжа
- вчасні візити до лікаря
- фізична зарядка
- праця, інше
ВІДЧУТТЯ
«Моя самопочуття « Ок! »
25%
|
Діяльність
Читати, розповідати дитині про когось, обговорювати з нею, показувати власними справами важливість систематичної роботи над своїми власними знаннями, уміннями і навичками в будь-яких справах… Хвалити її - це даватиме натхнення у роботі
РОЗУМ
«…Я сам можу зростати, досягати успіху, хоча, можливо, і не буду першим!»
25%
|
25%
Смисли
«Підтримувати» час, який може
дитина витратити на читання книг, перегляд фільмів про ключові цінності життя. Стимулювати в дитині здатність до самоаналізу. Допомагати знайти, згадати події і дії, за які вона зможе себе похвалити і збагати життєвий досвід.
ІНТУІЦІЯ
«…Я внутрішньо багатий, життя наповнене різними смислами. Я вірю в свої сили»
|
25%
Контакти
Розширювати, підтримувати контакти дитини з іншими людьми, через яких вона буде «заряджатись» вищими людськими почуттями любові, вдячності, співпереживання, впевненості, підтримки …
ЕМОЦІЇ
«… Мене люблять, я емоційно стійкий до різних життєвих ситуацій»
|
Роль батьків, супровід та підтримка найрідніших людей, у системі психологічної підготовки до ЗНО є необхідною та важливою кожній дитині. Ефективно пережити неминучий етап життя дітям, які хочуть здобути вищу освіту, сприятиме підтримка батьків, заснована на вірі у природжену здатність їхньої дитини долати життєві труднощі та умінні збалансовано витрачати власну життєву енергію в усі чотири сфери… |