Технологія проблемно -
діяльнісного навчання першокласників
(Державний стандарт початкової загальної освіти в дії)
Чи можуть залишити когось байдужими
ці шестилітні першокласники, в яких поєднується розсудливість дорослого і
непосидючість дитини? «Чомучки» стали
школяриками. І важко сказати - чи то минув їх адаптаційний період, чи то школа
адаптувалася до них, проте проблеми шкільного життя долають вони завзято. На долю
нинішніх першокласників випав шанс навчатися за новими програмами та
підручниками відповідно до вимог Державного стандарту початкової загальної
освіти. Математика - найулюбленіший
предмет більшості шестиліток. Як же не втратити цей природній потяг до знань?
Над цим питанням наполегливо працює творча майстерня учителів початкових
класів. Нещодавно на базі гімназії імені Т.Г.Шевченка пройшов
семінар «Використання технології проблемно-діяльнісного навчання в розвитку освітніх компетенцій
першокласників на уроках математики». Надмірна гіперактивність нинішніх
школярів спонукає учителів до пошуку
активних форм організації навчально-виховного процесу. Діти прийшли до школи з
бажанням вчитися, стремлінням пізнавати
нове, незвідане, незрозуміле. Впровадження технології
проблемно-діяльнісного навчання допомагає
розвивати творчі здібності кожного учня, сприяє формуванню вмінь та
навичок, за допомогою яких він зможе самостійно додавати нові знання. Гутник
Лариса Миколаївна, заступник директора з навчально-виховної роботи
початкових класів, ознайомила учасників семінару з науково-теоретичними
основами педагогічної технології.
Її змістовна презентація
була переконливим доказом ефективності впровадження активних форм навчання
у педагогічній практиці. Учитель Чижевська
Ірина Володимирвна не вперше ділиться своїм досвідом роботи з
колегами. Ось і цього разу вона
продемонструвала високий професіоналізм, вміння досконало володіти програмовим матеріалом та творчим
підходом до вибору активних форм
навчання першокласників. Унікальний
вибір сучасного навчального обладнання та наочності допоміг створити на уроці
атмосферу чарівності, а застосування непередбачуваних проблемних ситуацій заворожували малюків та
спонукали до активного пошуку їх
вирішення. Кожний урок, підготовлений педагогом, базується на гармонії розуму й
почуттів, тому і завдання ставить перед учнями творчі, цікаві,
логічно побудовані, пізнавальні.
Проблено-діяльнісне навчання само по собі
засноване на конструюванні творчих навчальних завдань, що стимулюють
пізнавальний процес і підвищують загальну активність учнів, сприяють виробленню
психологічної установки на подолання труднощів, розвитку творчих здібностей. Ж.Ж.Руссо радив: «Ставте запитання
доступні розумінню дитини і надайте
можливість вирішувати їх. Нехай учень
дізнається не тому, що ви сказали, а тому, що сам зрозумів…».
Ірина
Володимирівна вважає, що проблемна ситуація це особливий вид інтелектуальних
труднощів, що виникають тоді, коли учень усвідомлює завдання, але знань для
його вирішення бракує. Однак їх цілком достатньо, щоб почати пошук способу
розв’язання. Ось саме тут і спрацьовує дитяча безпосередність. Подив учительки,
нарочитий розпач спонукають дитину діяти, шукати правильний шлях вирішення
проблеми. І яке ж задоволення, нестримну радість приносить успіх. «Я знаю, я можу, я вмію» - читаєш у щирих
дитячих очах.
Нові програми та
оновлений зміст підручників розраховані
на широкий спектр творчості вчителя. Реалізація дидактичних цілей підручника
вимагає від нього особливої підготовки, високого професіоналізму, вмілого
оперування інноваційними технологіями. І завдання педагога не тільки
дати дітям суму знань, але навчити спілкуватися, вирішувати проблеми,
знаходити вихід із нестандартної ситуації – іншими словами, - навчити найвищому
із мистецтв – мистецтву жити.
Ніна Косенко, методист методкабінету
відділу освіти. |