Затримка психічного розвитку – одна з причин шкільної неуспішності дітей (як її розпізнати).
Багатьох батьків турбують питання: «Чому моя дитина не може навчитися читати, писати, коли її однокласники уже давно читають і пишуть?», «Чому моя дитина, провчившись рік у школі, не вміє рахувати?». Причин може бути безліч: від індивідуальних особливостей дитини до причин, що криються значно глибше і потребують нашої активної участі. Діти із затримкою психічного розвитку становлять найчисельнішу групу серед тих, які потребують спеціальної допомоги у навчанні. Вони є основним контингентом учнів, особливо початкової школи, які стійко не встигають у навчанні. Тому своєчасна корекція особливостей розвитку таких дітей є водночас і розв’язанням проблем їх шкільної неуспішності, і правопорушень учнів. Адже дитина, яка не знайшла свого місця в школі через труднощі у навчанні, отримавши негативний досвід у спілкуванні з ровесниками та дорослими, може стати на «слизький» шлях, шукати самоствердження в асоціальній поведінці. Затримка психічного розвитку розглядається як явище тимчасове. Найсприятливіший вік для її корекції – дошкільний і молодший шкільний вік. Пізніше або настає «вирівнювання» розвитку під впливом корекційних заходів, або відбувається стабілізація стану інтелектуальної недостатності, який за ступенем вираженості буває проміжним між нормою та легкою розумовою відсталістю. За проявами та глибиною порушень затримка психічного розвитку досить різноманітна, оскільки різняться причини її виникнення та умови розвитку, виховання дитини. З одного боку, ці порушення викликані біологічними факторами (генетична спадковість, несприятливі умови внутрішньоутробного розвитку внаслідок хвороб матері, інтоксикації алкоголем, наркотиками, шкідливими речовинами, хронічні захворювання матері, тривалі та тяжкі соматичні захворювання дитини), а з іншого психосоціальними (психічна депривація, гіперопіка, неналежні умови виховання). Ще тяжчими бувають наслідки при поєднанні біологічних та соціальних факторів. На сьогодні з метою організації ефективного корекційного впливу в системі освіти України для дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку існують групи компенсуючого типу при дошкільних навчальних закладах. Для дітей шкільного віку працюють школи інтенсивної педагогічної корекції інтернатного типу. Оскільки для навчання у спеціальній школі дитина відривається від сім’ї, то перевагу стали віддавати створенню спеціальних класів при загальноосвітніх масових школах. У спеціальних школах і класах цього типу працюють переважно вчителі масової школи, які пройшли фахову підготовку, ознайомились із психологічними особливостями дітей із особливими освітніми потребами, оволоділи особливостями методики педагогічної робот з ними. Програма навчання і корекційної роботи з дітьми в школах-інтернатах і класах при загальноосвітній масовій школі однакова і загалом відповідає програмі масової школи. Однак незалежно від факторів, що викликали затримку психічного розвитку всі ці діти потребують комплексної психолого-медико-педагогічної допомоги. Вона починається з діагностики, зокрема із з'ясування, у чому полягають проблеми психічного розвитку дитини та яких методів педагогічного впливу необхідно вжити для їх подолання. Затримка психічного розвитку, якого походження вона не була б, великою мірою піддається корекції: чим молодша дитина, тим більших успіхів можна досягти. Початок корекції у шкільному віці – це завжди важча справа, оскільки доводиться долати ще і наслідки педагогічної занедбаності. Тож, шановні дорослі, не будьте байдужими до своїх дітей, до їх успіхів та невдач. Якщо Ви бачите, що ваша дитина не встигає у навчанні, набагато менше знає і вміє, ніж її однолітки, не соромтеся визнати, що можливо вашій дитині потрібна допомога. Звертайтеся за допомогою до фахівців.Консультант ПМПК Чех Л.І. |