Про результати вивчення
стану задоволення перебуванням у школі та рівне ставлення до дітей у загальноосвітніх навчальних закладах міста
Якісна освіта розглядається сьогодні як один з індикаторів функціонування освітнього середовища навчальних закладів. За таких умов ефективним засобом отримання інформації про діяльність загальноосвітніх шкіл залишається моніторингове спостереження, що надає змогу вчасно усунути певні прорахунки і розробити стратегію подальшого розвитку. Водночас актуальність запровадження моніторингу пов’язана з необхідністю отримання відомостей про аспекти впливу на учня. Адже рівний доступ до якісної загальної середньої освіти залежить від комфортності становища дитини та її взаємодії з різними об’єктами системи освіти.
Моніторинг освітнього середовища здійснювався працівниками психологічної служби протягом березня 2016 року. Основу моніторингового дослідження склали міжсуб’єктні взаємодії, які розглядались у системах з центром “учень”: учень - учень, учні - дорослі.
Метою мікродослідження було практичне вивчення освітнього середовища шляхом анкетування (Анкета про задоволення перебуванням у школі та рівне ставлення), експертної оцінки, рівнів взаємодій та впливів на учня, вироблення рекомендацій щодо покращення умов комфортного перебування учня у навчальному закладі.
Завдання: окреслити коло питань для подальших досліджень, пов’язаних з формуванням інноваційного освітнього середовища школи; виявити комфортність учнів та педагогів в освітньому середовищі школи.
У дослідженні взяли участь учні 8-х класів ЗНЗ міста. Всього 269 респондентів, що складає 81,02 % від загальної кількості.
Результати дослідження представлені в діаграмах.
Наскільки подобається тобі в школі?
Дискримінацію та насильство у школі не відчували відповідно 77,32% та 76,2% респондентів. Решта учнів стверджують, що відчували дискримінацію та насильство через стать, етнічне походження, релігію, через інвалідність, а також через гарне навчання. Досить часто і часто явища траплялися із 11,89% опитаних, рідко – 21,93%. Найчастіше це відбувається на перервах через гарну оцінку, зріст, зовнішній вигляд.
Чи ти був/була ображена кимось з учнів?
15,24% учнів стверджують, що часто відчувають образи від однолітків і старших учнів через слова, удар чи поштовх, виключення з групи, через повідомлення на мобільний телефон чи в Інтернет. 39,77% восьмикласників відчувають себе ображеними «рідко».
Чи ти був/була ображена кимось з дорослих?
Як показало анкетування, 60,59% опитаних почуваються у навчальному закладі «ні добре, ні погано». Образи відчувають як з боку однолітків, так і з боку дорослих. Звертаємо увагу на образи через гарну оцінку та через повідомлення на мобільний телефон чи в Інтернет.
Виходячи з аналізу результатів опитування, рекомендуємо:
працівникам психологічної служби:
- створювати сприятливий соціально-психологічний клімат в навчальному закладі шляхом оптимізації змісту та форми психологічної просвіти педагогічних працівників і батьків;
- оновити зміст та форми просвітницької роботи, спрямованої на розвиток гуманістичного мислення, підвищення психологічної культури всіх учасників освітнього процесу, сприяння саморозвитку особистості;
- проводити просвітницькі психолого-педагогічні конференції для батьків, на яких надавати інформацію про засоби та методи зменшення психологічної травматизації дітей;
- організовувати заходи для формування толерантного ставлення учнів один до одного;
- продовжити роботу з профілактики насильства в шкільному середовищі, формування здорового способу життя і свідомого ставлення до власного здоров’я.
Методист Р.Білецька |